Assalamualaikum....

Ya Allah Ya Tuhanku... DariMu aku datang dan kepadaMU jua aku kembali YA ALLAH!!!!!!!!! Hari nih aku dikejutkan dengan 2 kisah sedih. Hati aku menjadi begitu hiba sekali.. Terlalu suram dan sayu malam nih Ya Allah... Aku begitu merasakannya...

Sedih Pertama Aku

Aku minum petang..sambil tuh aku menyelak helaian akhbar Metro..dan aku ternampak satu artikal yang begitu meruntun jiwa aku.. dan secara tiba2 kilas bayangan arwah mak terlintas.. T-T... Tajuk berita "Ibu Meninggal Semasa Beratur Untuk Mengambil Dermasiswa Anak" Ya ALLAH!!!!!!!!... Ibu tersebut mengalami serangan jantung mengejut dan menghembuskan nafas terakhir di situ juga... aku........tertunduk di meja makan sambil air mata mengalir... budak hantar air pon aku tak pandang dan terus tunduk.... Tak dapat di gambarkan pengorbanan ibu..sampai ke hujung nyawa membantu anak untuk melihat dia berjaya, tapi semua yang kita rancang hanya DIA yang tahu apa penyudahnya.

Begitu tersentap jika aku sebagai anak dia.. Anak Ibu tersebut sedang belajar di Kedah dan Ibunya sedang beratur untuk mendapatkan dermasiswa tersebut untuk anak dia. Dengan keadaan orang yang ramai dengan tiba2 sahaja jasad ibu itu rebah ke bumi dengan di sambut oleh anak saudara beliau yang menemani. Orang ramai cuba menyelamatkannya tetapi Allah lebih sayangkannya...... T-T..

Perasaan anak yang sedang berjuang di menara gading tidak diketahui. Aku doakan anaknya tabah dan jangan sesekali patah semangat dan mengalah dan menyesal atas apa yang ALLAH berikan kepada kau. Semua ini ada hikmahnya dik. Ya Allah tabahkanlah hati anak ibu itu Ya Allah. Jika aku ada berdekatan pasti aku akan redakan rasa perit dan sedihnya Ya Allah. Jika tidak sepenuhnya mungkin sedikit.

Moga Roh Ibunya di cucuri rahmat dan di tempatkan bersama2 orang yang beriman, Amin.


Sedih Kedua Aku

Sebentar tadi aku menyinggah di FB sekejap, dan terlihatlah member UiTM Azlyna Adnan aku nih bg comment kat wall. Dia kata kenal tak Salina Sulaiman budak DBS blok sama dgn kiteorg?
Aku plak cam terpinga2 nak mengingatkannya. Maklumla dah 9 or 10 tahun gak ar tak jumpe.

Lepas tuh aku ingat2 balik.. Ya Salina .. ina.. dok wings sebelah sana. Aku balas balik kenapa?? Tapi die tak online.. aku plak mmg da lama sgt2 nak jumpe dgn Salina nih. Dia seorang yang memahami dan kenal dgn aku. Tapi kiteorg cam teputus hubungan, dan x tau camne nak hubungi Salina nih. Aku harap juga kalau turun jenjalan kat Melaka jumpe die ke ape ke?? Sbb die org Melaka...tapi x de.. x de jodoh agaknye.. sampaila tadi.. bila aku try cari di FB Salina Sulaiman.. ini yang aku dapat!!!!!!

Ya ALLAH.. sekali lagi hati aku di rentap kesedihan... dimeja nih juga aku mengalirkan airmata...
...sehingga sekarang rasa aku masih diselubungi pilu..masih.. Wall Salina dipenuhi dengan ucapan Takziah dan Al-Fatihah. Salina da x de, dan sehingga ke akhir hayat aku tak akan dapat berjumpe dengan die lagi.................................................................................... T-T..........................

Ya Allah Ya Tuhanku..Kau cucuri lah rahmat ke atas rohnya Ya ALLAH... Kau Ampunilah Dosa dia YA Allah.. Kau tempatkanlah dia bersama2 orang2 yang beriman Ya Allah... Amin Amin Ya Rabbal Alamin...........................................T-T........................................

Salina seorang yang lembut dan baik.. pernah dia kata pada aku "akak..ramai yang kata akak jahat, akak buat itu ini.. tapi ina kenal akak, dan akak bukan orang yang macam tu"... kata2 tu sampai skang aku ingat.. sbb dia satu2 orang yang ada di sisi aku bila mana orang sekeliling aku menghentak aku tanpa aku dapat bernafas dan berkata... dia.. dia laaaaa..... tanpa aku dapat menegakkan kebenaran...

Kenapa aku berjumpa dia dengan cara yang begini Ya Allah.... Sehingga sekarang aku tidak tahu lagi apa punca kematiannya.. Aku nak tnya kawan2 dia dalam FB pun tak dpat sbb aku bukan member FB dia.. tunggu la esok akan aku tanyakan pada Azlyna Adnan, mungkin die tahu sebabnya. Moga Salina beroleh kesejahteraan di sana, akak akan sentiasa doakan ina untuk itu... Tak sempat akak nak minta maaf dengan ina, sbb takot spnjg perkenalan kita akak ade buat ina tersinggung... tak dapat akak.. tak dapat.............................................

Apa yang aku dapat belajar dari dua kesedihan ini.....

Pertama, Sayangi Ibu anda, hargai pengorbanannya ketika hayatnya, jangan sesekali menderhaka padanya kerana dia ialah malaikat buat kita di bumi Allah ini.

Kedua, hargailah sebuah persahabatan yang engkau telah ciptakan bersama sahabat yang lain, walaupun dia tidak bnyk berbicara dgn kau, tetapi bila sekali dia berbicara, kesannya terasa hingga ke mati.. bicara itulah yang akan mengingatkan engkau pada dia walaupun berpuluh2 tahun tidak bersua. Itu kata2 sahabat SEJATI.....

Terima kasih kepada yang sudi membaca entry ini, aku begitu menghargainya. Pada sahabat semua aku minta maaf jika ada salah dan silap moga silaturahim kita berpanjangan, InsyaALLAH, Amin.

2 comments:

salina meninggal sbb terjatuh di bilik air, dan berlaku pendarahan di kepala. Doc cakap pendarahan tu da lama..... T-T

Pagi tadi lia call... Tanye pasal Salina.. tepanjat gak..
ye laa.. aku kenal Salina kat UiTM..
Lia plak masa kije dekat JB.
Mmg x de yg bley relatedkan kite ber3 kan.
Tapi kuasa Allah.. dunia ni kecik je..

Lia tanye Salina ni org Merlimau ke.. ?
Aku da pelik.. ha'ah aku kata..

Rupenye Lia pon kenal.. sekolah sesama dulu dgn die.. eeemmm..

Kecikkan dunia ni lia.. eemmm

Al-Fatihah buat Arwah.. Moga rohnya di cucuri rahmat.. Amin..

Related Posts with Thumbnails

About this blog

Its About Me, Family, Freinds & Art...

Advertisement

There was an error in this gadget

ShoutBox

Followers

Thanx Babe

GengBlogger

Happy Meter

There was an error in this gadget

CounterAttack