6Feb09 – 10Feb09

Macam biasa aku pas kije jumaat tuh balik kmpg terus. Aku memang camtuh, sblom maghrib mesti da sampai umah kat jasin melaka.
Sesampai je kat kmpg wajah yg paling aku rindu da tunggu at serambi umah mak an abah. Mereka berdua la segala2nya dalam idup aku, aku bejuang tuk idup sume kerana mereka berdua.

“Mak abah nih duit belanja bulan nih” sape aku sambil menghulurkan beberapa keping RM pada mereka berdua.
“eh!.. banyak plak bulan nih?” tanye abah.
“Ita ada dapat Job luar sikit mak abah, tu yg dpt bg lebih kat mak abah bulan ni..hehehhe”jawab aku..
Mak sambil menguntum senyum dan mencium hasil tiik peluh yang aku bagi padanya…”syukur Alhamdulillah”.. eemmm”aku senyum gembira melihat mereka berdua seronok dengan apa yang aku berikan walaupun tak seberapa jika nak dibandingkan dengan apa yang merka berdua harungi tuk membesarkan kami 7 beradik.. aku yang bongsu.

Minggu tuh mak ajak aku gi jenjalan mencari tudung putih yang aku nak beli. Gi tangkak takde .. gi jasin pun takde.. emm gi melaka pun takde.. “jenjalan je la kita mak yee.. hehhee..” gurau aku pada mak… mak senyum jee..”eemm yelaaa”…

Aku balik ke kajang opis aku biasanye pepagi pas subuh.. selasa pagi aku gerak balik dah.. “mak abah ita balik dulu.. Assalamualaikum..” bebaik bawak kete tuh..da sampai tepon” pesan mak abah.

16Feb09 – 17Feb09

“Assalamualaikum mak.. mak ita ke Perlis ada kije kat Perlis” aku tepon mak nak inform yang aku ade kerja di luar kawasan.
Blas mak “ bebaik jalan, jangan suka2 sgt”…
“Mak ita ada belikan mak tudung nih, cantik sulam die, warna pink.. hikhikhik.. sulam die cantek..haaaaa”… gumbiranye aku bitau mak yg aku ada belikan buah tangan untuknya.. “alaa..mak da bnyk warna pink..” jawab mak…
“oooo ye ke .. alaaaa… (dalam ati aku terdetik..mak mesti nak warna putih nih…ttiba terlintas camtu..) “aku kuatkan lagi nape aku blikan warna tuh “tapi mak sulam die cantek tau… cantek…nanti mak gi ngaji mak pakai laa.. mesti kawan2 mak tanye..mana ko beli tudung nih nong?..hehheee”.. aku berseloroh an mak… “eemmm ye la” jawab mak..
“Mak minggu depan ita balik lagi tau, ita nak cat kete”.. mak jawab “minggu depan .. ye bebaik jalan tuh”.. okey…

20Feb09 – 23Feb09

“Assalamualaikum..” aku baru sampai kampong..
“Waalaikumussalam…” mak abah menjawab sahutan aku…
Mak ita balik lagi .. esok nak antar kete gi bengkel , abah tolong antar eh..
“esok mak gi spital check darah” mak bitau aku..esok mak nak ke spital checkup..21 thn yg dulu mak aku ade buat pmbedahan jantung, tukar injap plastik.. eemmm hajat di hati memang nak temankan mak.. tp mak mengelak, die kata gi la bengkel siapkan kete, nanti tak sempat plak.. besungguh-sungguh mak taknak aku antar.. heeemm…

Aku hantar kete aku ke bengkel .. janji ahad siap.. tapi membawa ke isnin sebab ujan. Dapat aku spend masa an mak abah lagi, kene la amek EL. (Macam best je dapat duduk lama kat kampong)

Aku mencium tangan dan pipi mak abah sblom balik ke kajang. “Mak abah ita balik dulu, Assalamualaikum” … “Waalaikumussalam, bebaik bwk kete, da sampai call” pesan mak abah yang memang da biasa aku dengar sblom gerak balik ke opis.

Di Opis… tepon bebunyi .. Bonda call.. “alamak lupa nak call kata da sampai” detik hati aku… “minta maaf mak.. ita telupa nak call mak cakap da sampai, eeeeeeeeee…. Bnyk kije plak tetibe pepagi tadik..” jawab aku…
Tu laaa..mak tunggu tk tepon pon.. eee..

27Feb09

“Rasa cam nak balik kmpg plak minggu nih.. tapi baru je 4 hari blk dr kmpg… nanti mak bising plak .. asek blik kmpg. Abes duit nanti…” detik hati aku semacam rasa … tkpe la mingu depan nak balik dah janji an mak nak bawak mak abah dgn anak buah tgok upin an epin… mingu depan je laa… Aku terus balik ke umah along aku kat Shah Alam..

28Feb09

“Ita..ita..ita…” along panggil dalam kol 7 lebey…
Yeee… nape long? Tanye aku
Mingu lepas balik, mak sehat tak? Tanye along
“sehat je, takde ape2 skit pon” jawab aku..
“nih abah call soh sume balik , mak sakit kuat” terang along
“Ya Allah, janganlah kau apa2 kan ibuku Ya Allah, kau panjangkanlah umurnya, kau lindungi dan peliharalah dia sebagaimana die memelihara aku Ya Allah” doa dalam ati aku.. masa nih perasaan aku dah tak tentu arah.

Aku call bang nam seperti yg di suruh oleh along “salam bang nam, abah soh balik, abah cakap mak sakit kuat” .. “hah! Mak nape ta?” airmata..suara kami berdua ditalian trsekat2..”bang nam bawak kak nora balik sekali eh”..

Dalam kereta aku menangis tiada henti.. tebayang wajah mak… doa besilih ganti.. Ya Allah jangan la kau apa2kan ibuku Ya Allah.. aku masih memerlukannya tuk meneruskan idup aku Ya Allah..

Aku benti sekejap di hentian linggi .. selepas tu aku gerak semula.. bang man dr kampong call.. Tanya aku kat mana.. aku dengan nada tersedu2 menjawab “ita kat liggi bang man”.. aku dengar suara bang man teresak sedikit “baik2 jalan” pesan bang man.. aku meraung sekuat hati dalam kete sampai la aku di perkarangan rumah…

Aku lihat ramai orang dirumah…. Aku terlihat kakak ipar aku sdg bejalan dihadapan umah. Aku tak dapat menahan sebak didalam kereta aku meraung… aku tahu yang mak da takde..”Ya Allah! Ya Tuhanku! Apakah dugaan yang kau berikan pada aku Ya Allah…”
Aku terus memeluk erat kakak ipar aku….”Mak takde cakap ape2 kat ita mingu lepas masa ita balik.. mak sehat jee… mak tak pesan apa2 kat ita poooonnnnnnn… Ya Allah!!! Astaghfirullahalazim!!!!!!!!
Kak noi sampai tadik mak memang da takde taaaa…. Kami menangis bepelukan…. Bang man rapat kepada kami dan menyuruh aku masuk kedalam.

Aku terus memeluk erat abah…Abah sambil menangis memberitahu “abah nak kejutkan mak sembahyang subuh.. abah tgok mak kau dah takde…” kami menangis…”

Aku bergerak ke jenazah mak di ruag tamu rumah.. bacaan Yassin berkemundang di dalam umah.. “Ya Allah…” aku terkaku kaki tangan menggigil tak dapat bergerak… lama aku terduduk di muka pintu…
“Astaghfirullahalazim….Ya Allah! Ya Allah!” aku menghensot bergerak di celah2 orang yg membaca Yassin… aku lihat mak terbujur kaku ….

“Ya Allah mak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” “Maafkan ita mak … makkkk…. Ya Allah! Astagfirullahalazim.. Ya Allah!!! Ya Allah” aku teresak2 menagis.. aku mencium dahi mak .. pipi mak berkali2… tangan mak, kaki mak aku cium.. aku peluk tubuh mak yang terbujur kaku itu, susah tuk aku melepaskannya…. Ya Allah! Apakah dugaan sehebat ini yang kau berikan pada hambamu yang lemah ini Ya Allah…. Aku tak berdaya Ya Allah!... “Ya Allah Ya Tuhanku… kau cucurikanlah rahmat ke atas roh ibuku, semoga roh ibuku ditempakan di kalangan orang2 yang beriman Ya Allah… Amin.

Aku terus mengambil air sembahyang dan membacakan surah Yassin tuk arwah bondaku yang tercinta… “Mak…belom puas lagi ita balas budi mak membesarkan ita… banyak lagi perkara yang ita nak lakukan bersama mak… Ya Allah Ya Tuhanku… aku Redha dengan ketentuanMU Ya Allah, kau berikanlah aku kekuatan tuk terus harungi hidup ini dengan abah yang aku kasihi dan juga adik beradik yang lain Ya Allah. Saat ini aku begitu lemah Ya Allah…”
Aku dan kakak dan juga kakak ipar kak noi.. memandikan jenazah mak.. bilal perempuan cakap (kawan mak) mak takde kotor sedikit pon.. mak bersih..

“Alhamdulillah” terdetik dalam hati aku.. mak macam orang tengah tido. Wajah mak bersih. Parut di dahi mak yang terkena minyak masak pon tidak kelihatan. Mak pergi dengan cara yang mudah. Selepas solat zohor mak disembahyangkan di masjid kampong, selepas tu mak dikebumikan di tanah wakaf kampong sempang kerayong.. suasana redup… semuanya bejalan dengan lancar.. Ya Allah Ya Tuhanku.. kau ampunkanlah dosa ibuku.. die terlalu mulia bagiku Ya Allah… Amin.

Cerita dari abah

Biasa mak kejutkan abah semayang, ari nih tak kejut.. da siang.. abah kejutkanlah mak.. 3 kali abah panggil mak.. mak tk sahut. Abah pegang mak kau, abah rasa badan mak kau sejuk.. abah rasa nadi, tak gerak.. abah dengar degup jantung.. tak de ape2 senyap… abah terduduk sejam lamanya kat tepi mak kau..(masa abah talipon along kata mak sakit kuat, sebenarnya mak dah tak ada dah masa tuh)
Mak tido lambat mlm tadik, pas semayang mak mengaji pastu mak baru tido.. mak masuk tido sama dengan bang epin dalam 11 lebih camtuh.
Mak meninggal masa tido dalam kol 2 atau kol 3 pagi.

Semoga mak Aman di sana.. hanya doa sahaja yang dapat ita berikan pada mak skang.. mungkin juga dengan apa yang terjadi ini akan lebih membuatkan diri anak mak ni lebih dekat dengan Allah… InsyaAllah… Amin

Al-Fatihah buat Bonda Fatimah bt. Hj. Jantan, semoga rohnya mendapat khusnul khatimah dan ditempatkan bersama2 para alim ulamak, syuhadak , Amin Amin Ya Rabbal Alamin.

Jutaan terima kasih yang tidak terhingga atas kata2 semangat dari kawan2 semua, terima kasih sangat2, saya amat hargainya…

17 comments:

salam kak....salam takziah dari lisa...harap akak kuatkan semangat...sbb lisa tau..akak kuat semangat....
kalau ada apa2..akak message2 lisa ye..
kita berbual.....
take care kak...luv u!

lisa

salam lisa... thanks lisa..
mekasih bebanyk sbb bg semangat kat akak.. akak betul2 hargainya..
akak tgh cuba tuk menghadapi kenyataan yang maha hebat nih...
InsyaALLAH akak akan diberi kekuatan tuk sume jalan nih... T_T

salams eita..

takziah sekali lagi.. airmata ku tertumpah baca entry nih..memang sukar mengahdapi dugaan sebegini.. org yg kita paling sayang pergi buat selamanya..

harap ita tabah ye..

insyaAllah rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. amin...

thanks kak ecah....
Ita cuba tabahkan hati ni tuk harung sume nih...
InsyaALLAH..
Amin..

eita..aku pun turut sama bersedih atas pemergian mak kau..walaupun aku tak pernah mengenalinya..sebab aku pun takut sangat kehilangan mak aku..even saat aku bg comment ni pun masih mengalir air mata ni..

alhamdulillah..begitu mudahnya mak eita pergi..aku turut berdoa semoga rohnya ditempatkan di dikalangan orang-orang yang beriman..

buat eita..tabahkanlah hati kuatkanlah semangat menghadapi dugaanNya.

eita..yg pergi tetap pergi kita ini yg masih hidup mesti trus idup.bykkan bersobar.sedekahkan fatihah byk2 utk arwah mak.jgn tinggalkan smbhyang.eita musti kuat utk menghadapi nie smua k.salam takziah dr bang yus,kak cydah,aiman&fatin.

eemmm thanks kak bb,
kekadang kita tak duga apa yg DIA nak bg pd kita... tp nilah dugaan idop yang maha besar buat ita selama 30thn 1bln ita bersama dgn mak...

thanks gak tuk bang yus..
Ita try kuatkan hati ita..
tp kekadang tuh terbayang masa bersama dgn mak dulu...

moga rohnya d cucuri rahmat dan d tmptkan dgn org2 yg beriman.. InsyaALLAH Amin...

Salam ta, jgn sedih2 ye.. Byk2 zikir dan berdoa utk mak. Org pun rindu mak sbb org rasa dia mak paling best yang org kenal selain mama..

Semoga mak tenang kat sana. Org rindu sgt kat dia, kat masakan air tgn dia.. walau org x dpt rasa lg, tpi sekurang-kurangnya mak dh turunkan ilmu masakan dia kat org. Alhamdulilah.. Al-Fatihah utk Mak..
Ta jaga diri bebaik. Luv u.!

salam mai.. eemm... thanks mai..
Moga Mak tenang disana.. Amin..
rindu sangat.. rindu nak wat kelakar an mak hehehe...
Seb baik mai blajar skit2 masakan mak... huhuuu..

eita...banyakkan sabar, doa utk mak ita bila rindu kat dia ek...

kitorag semua sudi dgr celoteh ita walaupun ita dah kurang sepasang telinga utk dgr semua tu...

tp kitorg tak mampu laa nak sayang ita macam mak ita sayang ita...tp weols semua tetap sayang ita gak lah...

jaga diri bebaik k...al-fatihah buat Allahyarhammah Fatimah bt Hj. Jantan

eemmm.. thanks kak niza..
ita sentiasa doakan tuk mak..
semoga mak mendapat yg terbaik disana..
eemm.. melalak lg ita kat meja opis nih baca komen semua..
Syukur dapat kawan2 yang ada bila keadaan mcm nih... terharu rasanya.. mekasih bebanyak..
Sayang semua gak..

salam...
smoga akak n family yg lain redha dgn ketentuanNya. sy x sempat pun nak kenal mak akak, asyik tgk gambar je..nak sgt jumpa depan2..tp..Allah maha mengetahui.. salam takziah dr daus dan tunang..
wassalam.

salam daus.. thanks
akak an family redha dengan sume yg berlaku nih..
Janji Allah, takde sape yg mampu halangkan...??
Masa daus dtg melaka pon akak plak takde kat melaka, haji an marezuwan je yang penah jumpe mak akak masa ade kije kat melaka dulu.. takpe la... camna gambar camtu la mak akak daus..
Mekasih bebanyak kem salam an tunang k..

salam... eita, takziah.. Al-fatihah utk arwah.. Amin...

salam iza...
mekaseh ye...

Amin...

Al-fatihah buat bonda tercinta.... :"(

al-Fatihah.. Amin, Terima Kasih.

Related Posts with Thumbnails

About this blog

Its About Me, Family, Freinds & Art...

Advertisement

There was an error in this gadget

ShoutBox

Followers

Thanx Babe

GengBlogger

Happy Meter

There was an error in this gadget

CounterAttack